Norsk Petroleumsforening (NPF) er en interesseorganisasjon av og for petroleumsbransjen. NPF skal gjennom konferanser, møter og annen kommunikasjon bygge nettverk og skape felleskap, overføre kunnskap og sikre læring og være en premissleverandør for faktabasert og oppdatert kunnskap i bransjen og i samfunnet.
NPF samler årlig mange mennesker til sine arrangementer og som ansatt, tillitsvalgt og frivillig i NPF har vårt arbeid betydning for konferansedeltakere, foredragsholdere og medlemmer. For å nå våre mål må arbeidet vårt være tuftet på etiske verdier som gir troverdighet, tillit og respekt hos våre kunder og andre vi kommer i kontakt med gjennom vårt arbeid.
Formålet med disse retningslinjene er å klargjøre NPFs forventninger når det gjelder personlig atferd, slik at vi utfører vårt arbeid på en etisk forsvarlig måte. Som ansatt, tillitsvalgt og frivillig skal vi føle oss trygge på at NPF støtter og forsvarer oss når vi utøver vårt arbeid i tråd med retningslinjene.
1.1 Omfang og ansvar
Disse retningslinjene gjelder for NPFs ansatte, tillitsvalgte, frivillige og oppdragstakere. Reglene gjelder også for leverandører, der dette er en del av avtalen.
Det påligger alle som er omfattet av de etiske retningslinjene å gjøre seg kjent med dem og medvirke til at de blir fulgt. Ledere har et særlig ansvar for oppfølging av retningslinjene og skal fremstå som gode rollemodeller. Vi må også ha et bevisst forhold til hvordan vår private atferd kan påvirke tilliten til NPF.
Retningslinjene er et uttrykk for NPFs grunnleggende syn på ansvarlig og etisk adferd. De er ikke uttømmende, og dekker ikke alle etiske problemstillinger. Det kreves god dømmekraft for å avgjøre om en bestemt handling eller beslutning er etisk forsvarlig. Er vi i tvil, må vi søke veiledning hos vår overordnede.
1.2 Grunnleggende forventinger
- Vi er kjent med NPFs etiske verdier og legger dem til grunn for vårt arbeid.
- Vi opptrer profesjonelt og med aktsomhet, redelighet og saklighet.
- Vi avstår fra handlinger som kan svekke tilliten til NPF.
- Vi behandler alle vi kommer i kontakt med gjennom vårt arbeid med høflighet og respekt.
- Vi er bevisste på etiske problemstillinger i næringslivet, herunder menneskerettigheter, arbeidslivsstandarder, miljø og korrupsjon.
- I vårt arbeid søker vi å påvirke NPFs samarbeidspartnere til å holde en høy etisk standard i sine virksomheter.
Vi skal bidra til at NPF har et godt arbeidsmiljø preget av likeverd, mangfold, åpenhet og toleranse.
2.1 Diskriminering
NPF aksepterer ingen form for trakassering, diskriminering eller annen utilbørlig adferd overfor kolleger eller andre vi forholder oss til.
2.2 Rusmidler
Vi skal være forsiktige i vår omgang med alkohol og ikke være beruset i jobbsammenheng. Vi skal ta hensyn til kolleger som av ulike grunner ikke drikker alkohol.
2.3 Konfidensialitet
Vi behandler sensitiv informasjon med aktsomhet og lojalitet, også når vi ikke er pålagt taushetsplikt. Vi behandler informasjon fra foredragsholdere og andre samarbeidspartnere som konfidensiell når vi burde forstå at videreformidling til utenforstående kan skade bedriften.
2.4 NPFs eiendeler
NPFs utstyr og eiendeler, herunder datautstyr og kontormateriell, skal i hovedsak benyttes til arbeidsrelaterte formål.
2.5 Reiser, arrangementer m.m
Vi opptrer i henhold til disse retningslinjene når vi er på tjenestereiser, kurs og andre arrangement. Vi er bevisste hvordan vi oppfattes, slik at vi alltid opptrer på en måte som ivaretar tilliten til NPF.
2.6 Miljø
Vi er bevisste de konsekvenser vår adferd og våre beslutninger kan få for miljøet. Miljøvurderinger og miljøkostnader inkluderes i alle beslutninger.
2.7 Sosiale medier
NPF-ansatte, tillitsvalgte og frivillige oppfordres til å bruke sosiale medier aktivt for å promotere NPFs arbeid.
NPF er imot alle former for korrupsjon, og arbeider aktivt for å sikre at dette ikke forekommer.
Vi i NPF skal ikke behandle en sak eller søke å påvirke en avgjørelse dersom særlige forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til vår uavhengighet.
Vi skal ikke i våre kontakter med leverandører, samarbeidspartnere eller andre søke å oppnå fordeler for oss selv eller nærstående personer som er upassende eller som på annen måte kan tenkes å skade NPFs interesser eller omdømme. Vi skal ikke kreve eller motta personlige gjenytelser for våre tjenester. Vi sier nei takk til gaver eller andre goder som kan oppfattes som utilbørlige fordeler med bakgrunn i tilknytningsforholdet.
Vi skal ikke tilby gaver eller bevertning som kan oppfattes som utilbørlige fordeler for mottaker, eller som på andre måter kan så tvil om mottakers integritet eller NPFs omdømme.
I den grad vi er usikre skal leder kontaktes og involveres.
3.1 Styreverv, bijobber og betalte oppdrag
NPF-ansatte skal klarere alle styreverv, bijobber eller betalte oppdrag utenfor NPF med nærmeste overordnede på forhånd.
Foredrag eller andre oppdrag NPF-ansatte påtar seg som del av sitt arbeid i NPF, skal normalt ikke utføres mot honorar.
NPF skal være en åpen, tilgjengelig og etterrettelig organisasjon. Det sikres best ved en konsistent og koordinert opptreden overfor omverdenen.
Ledelsen i NPF og medarbeidere innenfor kommunikasjon har ansvar for utadrettet kontakt med mediene. Ved direkte henvendelser fra mediene, skal de NPF-ansatte henvise videre til Daglig leder/kommunikasjonsansvarlig.
NPF tilstreber å ha en åpenhetskultur der det er aksept for å ta opp bekymringer og å reise kritikk. Opplever eller observerer vi kritikkverdige forhold, bør vi si ifra til overordnet eller daglig leder. Dersom dette ikke hjelper, skal styret varsles. Med kritikkverdige forhold menes brudd på lovverket eller brudd på tydelig kommuniserte interne retningslinjer.
Overtredelse av NPFs etiske retningslinjer vil medføre disiplinære reaksjoner som står i forhold til overtredelsens alvorlighetsgrad. Sanksjoner mot ansatte, tillitsvalgte og frivillige som begår grove brudd på NPFs etiske retningslinjer, kan innebære oppsigelse, tap av retten til tillitsverv eller tap av retten til medlemskap i NPF. Det skal gis mulighet for kontradiksjon før beslutning fattes.